Sunday, January 17, 2010

My first gibberish talk

Assalamualaikum w.b.t (Peace be upon you)

Entry kali ini stailnya agak berbeza dari entri2 lain sebelum ini. Mungkin ramai yang biasa dengan stail 'private blog' . Stail yang menceritakan kisah peribadi masing2, apa yang berlaku hari ini or semalam, saya suka makan ape, ini kucing saya, ini awek saya, ini kereta baru saya, blablabla. Ye, kali ni aku nak tiru stail tersebut. Bezanya, aku tak lah terlalu gedik untuk menceritakan kisah hidup aku yang tak terlalu menyeronokkan ni.

Jamban and winter

Now I know why the Japanese use their toilet dry. Why, because in winter, the floor will get cold and you might find an ice stalactite on your sink. What? On the sink? Don't ask me how does it formed. Selipar getah aku pun boleh melekat kat lantai... As a typical Malaysian, I still use my toilet here in Japan wet. I just love it. Sebab aku tak perlu susah2 mandi dengan 'cermat' while in the bathroom. As for toilet, we Malays prefer to use water, not tissue. That's why some of us have little problems to use the toilet dry, and to keep the bowl dry. Sebab tu saya suka menggunakan tandas di univeristi. Ianya dilengkapi washlet. Ala, yang boleh pancut2 air untuk cebok tu. Seat jamban pun ada warmlet. It keeps your butt warm.

In such winter time, I've experienced my first 'frozen water pipe' problem. Shower pipe, sink pipe and most importantly, jamban pipe, all frozen. Every morning, my slipper in the toilet sticks to the toilet's floor. And every time I had to clear my 'tank', I had to sit on that 'frozen throne' for minutes. Thanks to my shower that keeps my butt warm. In winter, one of my best friend is futon (Japanese style comforter) and heater. Memang susah nak bangun subuh. Kalau Iman betul2 kuat, mungkin senang kot nak bangun subuh. Lepas bangun subuh, biasanya aku akan terus 'mewarisi kepapaan' sampai time nak pergi lecture. In case terlewat, aku biasanya mandi malam sebelumnya. Tak lah sesejuk waktu pagi. Mungkin sebab badan dah aktif, tak macam waktu pagi. Kalau kat Malaysia pun malas mandi pagi, agak2 rajin tak nak mandi pagi kat Jepun ni? Dah lah tengah winter, suhu sentiasa di bawah takat beku. Muroran, a city surrounded by lots of mountain, and you can imagine how's it feel in winter. Even now, the moment I write this entry, it's -1 degree Celsius outside, even the weather forecast says it's a clear weather today. Thank God, those pipes were now defrost and everything's back to normal. Ok, how do I defrost that damn pipes? One of my friends and seniors told me to simbah some warm water to the pipes. Thank God it worked! Setel satu problem. Sorry la tetiba je cerita pasal jamban rumah aku kat korang.

Jalan kat luar rumah memang tebal dengan salji. Adalah dalam 10 cm tebalnya dari permukaan jalan yang asal. Setiap pagi berjalan kaki untuk ke lecture memang memerlukan kesabaran yang tinggi dan kewarasan akal yang cukup. Dah lah jalan licin, sejuk memanjang. Suhu pagi memang selalu di bawah paras beku. Syukurlah, universiti terletak kira2 100 meter dari rumah. Itupun sampai je di kelas, kaki rasa letih betul. Letih tu meredah salji. Macam meredah tanah selut la. Bezanya sejuk dan berwarna putih...Walaupun tengahari, matahari terang memancar, salji tak cair-cair jugak. Harapan kini tinggal impian (gross gila!).

Teman rapat musim salju

Orang kata, teman yang baik selalu ada disisi kita. Dia akan ada samada ketika kita memerlukan mereka atau tidak. Bagi aku, memang wujud sebenarnya kawan yang kita akan ingat mereka setiap hari, nak2 lagi time winter macam ni. Siapa kawan rapat aku musim ni? Saya kenalkan, Mr. Danbou and Mr. Futon. En. Danbou paling memahami diri aku. Kehangatannya begitu melegakan, siang atau malam. Dia lah yang akan aku jumpa setiap kali balik dari lecture. Aku memang sayang En. Danbou ni. Cuma, dia ni cepat sangat haus. Dalam 3 hari sekali, aku terpaksa bagi minum lebih kurang 4 liter cecair hidrokarbon. Ye, 4 liter. Secara tepatnya, 0.392 liter/jam. Banyak kan? Tapi, aku tetap sayang En. Danbou. Kawan seterusnya, En. Futon. Sebut je nama dia, terbayang dalam kepala aku tentang sesuatu yang gemuk dan besar. Ye, En. Futon ni memang sedikit gempal tubuh badannya. En. Futon akan sedia menanti di tempat tidur aku, tatkala malam menjelang. Setiap malam sebelum tidur, dia akan menyelimuti tubuhku sehingga ke pagi. Tanpa jemu. Tanpa sebarang keluh kesah. Menjelang pagi, sukarnya untukku berpisah denganmu (lirik, Ramlah Ram). En. Futon ni tak pernah mandi sejak kali pertama kami bersua muka, bertentang mata. Namun begitu, aroma tubuh badannya yang asli itulah yang menjadi kegilaan aku setiap malam. slrrrpppp...

Itulah 2 kawan karib saya sepanjang musim sejuk ni. Jangan salah sangka. Ini bukan cerita dewasa. Bukan juga cerita saintifik, apatah lagi cerita luar tabii.

Inilah wajah 2 rakan karib saya.

En. Danbou
En. Futon

How bout that? Private enough? Gross enough? Or, is it so pinky, you got a goosebump after reading this? Haa? None of the answers above? Sudah laa korang~~Tak lawak pon kan? Sape kata lawak? Suka hati aku la nak tulis entri macam mana pun. Blog aku.

3 comments:

  1. lu pahal psiko tetibe cte pasal dri sendiri nh?hahahahahahaahaha...ak gelak thap nk pcah perut...tu la..spe suro pilih hokkaido..haha..jgn marah..just melawak je~

    ReplyDelete
  2. ala..blog aku..blog org bole tulis cmni..ahahahaha

    ReplyDelete
  3. gunung tinggi... dekat dengan matahari...
    atas gunung ada salji... matahari adalah makhluk... tak dapat buat apa-apa... Allah berkuasa, makhluk langsung tak ada kuasa....
    www.keretamayat.blogspot.com
    -ni bkn blog aku, saje promote...

    ReplyDelete

What do you say?・どう思いますか?