Tuesday, December 8, 2009

I'm sorry rakyat Malaysia...Realiti dan pengakuan dari seorang student Malaysia di Jepun

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ni saya nak buat pengakuan. Yes, a confession. Saya banyak bersalah dengan rakyat Malaysia. Why? Saya ni pelajar tajaan JPA. Hidup di Jepun ni memang menuntut pengorbanan yang tinggi (read: pengorbanan duit). Menurut Yahoo Finance (as I write this entry), tukaran matawang Ringgit Malaysia ke Yen adalah RM3.85=100¥. Bagi yang pernah ke Jepun, mesti tahu betapa rendahya nilai 100 yen itu. Apa yang anda boleh dapat dengan 100yen? Sebotol air tin. Ataupun seketul onigiri (nasi kepal berinti). Apa yang korang boleh dapat dengan nilai RM3.80 kat Malaysia? Ye betul. Nasi ayam, nasi lemak, nasi lalalalala. Just name it! Full sepinggan lagi. fuhh...memang rindu la Malaysia. Sedih jadi perantau di negeri orang ni tau.

Why I say sorry to all rakyat Malaysia? Sebab everytime I went shopping, makan luar, jalan2 and everything, I spent a lot of money. Kadang2 ada terfikir jugak. Ni semua duit rakyat2 Malaysia yang bayar cukai. Aku pulak sesedap hati je belanja2 ni. Ada benda penting, ada jugak benda yang kurang pentingnya. Makanan? Perut WAJIB diisi.

We Homo-sapiens always forget. Masa tengah sakan shopping, tak pulak aku ingat wajah2 rakyat Malaysia yang membanting tulang beberapa puluh kerat itu, untuk mencari beberapa pinggan nasi. But then, bila balik tengok resit2, timbul rasa kesal di hati. "Kenapalah aku ni boros sangat..haih..". Sekarang ni musim sejuk. As a typical Malaysian yang belum pernah tengok salji natural (besides Genting's man-made snow), we feel excited to try winter sports yang sememangnya tiada di Malaysia. So, dengan niat to learn something new, I bought my 1st snowboard and it's accessories (second-hand je). Berapa total semuanya? Taknak bagitau. Nanti lagi la kena sumpah dengan rakyat Malaysia. Tak berkat ilmu aku nanti.

Travel? Yes, I travel a lot in Japan. Aku jenis tak kisah tentang duit kalau nak jalan2 mana2. So far, aku sudah berjaya menawan kepulauan Hokkaido dalam masa 5 hari. And what I proud the most is, I've been to the northern-most point in Japan, Cape Soya. Bestkan? Did I care how much I spend for that trip? Yes I did but only how much left in my account. But honestly, tak pernah terfikir pun tentang duit rakyat.

Speaking of spending Malaysian's money, ada beberapa perkara yang dah lama terbuku di hati ni. Let me tell you some reality of our so-called nation's hope who were sent abroad for study under scholarship support. We receive about 132,000yen (about RM5000+) every month, enough to buy a car after a year. Believe it or not, ada kawan2 saya yang tiada kalkulator untuk kelas matematik or fizik. Where did they spend their money? Football, soccer, futsal, electric-guitar. Just name it. Rage? That's just nothing. Ponteng kelas? Adat la tu brother!. Exam? Kami ada talian hayat masing2. Ada juga yang membela "toyol". Bukan untuk curi duit. Tapi untuk membantu jawab soalan dengan lancar. Yes, some of government-sponsored student memang genius. That's why ada yang lulus dengan cemerlang, walaupun tak datang kelas. Why don't you test your own abilities? How much do you understand what you've learnt. "Alah, janji lulus, grad, balik Malaysia, tak payah bayar hutang dengan JPA sudah."

Erti TOLONG MENOLONG? Ada student begitu utuh jalinan ukhuwwah sesama mereka.

"Bro, apsal tak datang klas?"

"Sakit kepala la. Tolong tanda attendance untuk aku ok?"

"No hal la. Kita sesama kita kena saling tolong menolong. Apa guna member ye tak?"

Dialog diatas adalah amalan sesetengah pelajar di Jepun ni. Geram? Belum habis lagi. Antara kod dan etika sebagai pelajar JPA ni, perlu sentiasa KEMAS PENAMPILAN DIRI. Bagaimana student kita menterjemah ayat tersebut? Seluar, baju, jam tangan mesti branded. Tak main la Adibas ni.lols. Minyak rambut kena GATSBY. Wallet mesti genuine-leather. Kasut? Mesti la tukar ikut musim..Handset? Tak pandang la flip-flop ke, slide-phone ke. "We all guna iPhone la"."Follow trend la brader". Rambut? Sebaiknya panjang dan lebih afdhal, keperang-perangan sikit. Belah tengah? Out-of-date already maaa...Siapa idol kami? Artis jepun dan korea laaa..Baru stail. Rokok di Jepun tahun ni 300yen. Tahun depan 600yen. Memang daring kerajaan jepun. Berani kerajaan Malaysia naikkan harga rokok sekali ganda? Silap-silap boleh jadi perang saudara. Tapi, our intan payung mak ayah, harapan nusa bangsa ni tinggi semangat juang mereka. Thanks to BTN. "Menyerah kalah (read:stop smoking) takde dalam kamus hidup aku!". Well, berhenti merokok tidak sekali. Menyerah kalah (tanpa usaha) kepada pelajar2 Jepun is OK. "Kita kan student asing. Mesti dia faham kita ada problem bahasa Jepun". To HELL! Apa guna habiskan masa 2 tahun prepare kat Malaysia sebelum korang fly?

Maybe most of us lupa what we've went through during SPM dulu. Masa tu, cukup takut nak lawan cakap cikgu. Zaman kritikal. "Tak lepas SPM ni habisla aku!". Yes, mentality of some typical Malays. Habis SPM, gelap-gelitalah masa depan (konon). Bila berjaya sampai ke universiti seberang laut ni, lupa apa itu BERKAT. Agak2 la, bila kita berjaya graduate dengan segulung degree (read:mock degree), berjaya cari kerja, kahwin, dapat anak (or beranak), halal dan berkat ke rezeki yang kita dapat dengan hasil bawa nota time exam,when we still a student dulu? God knows better.

Sorry once again to all Malaysian. Now is winter so I used heater a lot, take a hot shower, and all that costs money rite? One more thing, sejuk2 ni untuk mengekalkan suhu badan pada tahap optimum, banyak tenaga yang diperlukan. Jadi, kuantiti makanan makanan memang berkadar songsang dengan suhu. lols. Saya minta maaf dari hujung uban sampai hujung kuku kaki. Sekian, terima kasih.

23 comments:

  1. wah...bagus2....it's remind me a lot...tmbh2 skg ak tgh plan nk bli kete(da dapat kete pon)....

    ReplyDelete
  2. betol2.. duet orang kite gune ni.. tp xboleh bla pnmapilan diri tu. kene gune mhl2 ek. haha
    nwy. trmkasih beri peringatan~
    sorry jugak, to all malaysian..

    ReplyDelete
  3. good! diz article ble bg org insaf~
    so study btul2 bila da kena taja..not evry1 lucky like us kn~
    mknn mmg keperluan..tp bab pnampilan 2 nk guna bnda2 branded..em..ble fkir kot.
    nywy thx 4 diz article~

    ReplyDelete
  4. wow...remind me a loooot~~~ tqvm

    ReplyDelete
  5. selaku student under govt scholar, sy & my frens yg bc entri ni pon turut berasa bersalah....rakyat malaysia, maafkan kami..

    tpi....utk mnmpung sume tu, most students malaysia kt sni ada usaha cri kerja...tnpa ponteng kelas, sbb kalau ponteng, especially sy lah...duk terbayang, uihhhh govt bayar pg kelas bole plak ponteng knn....tsk tsk

    ReplyDelete
  6. haha ngoi korang kat timur jadi macam NYC boys, fucking giler love love love hua le kah kah !!!

    ReplyDelete
  7. same macam student malaysia je..beze nye musim..huhu

    ReplyDelete
  8. tariq ziyad as in yang tinggal di teluk intan itu kah?

    ReplyDelete
  9. ya Allah,,btul ke korng cm kt sne?? sedih nye!! lg2 kitowng ni yg tak dpt tajaan,,korang da kire untung!!....

    ReplyDelete
  10. situasi ini hampir sama dgn apa yg berlaku di universiti tmpatan~

    ReplyDelete
  11. SYUKUR itu kadangkala lebih tinggi makamnya dari sabar... Cara terbaik untuk hilangkan rasa bersalah, banyakkan bersedekah..ingat, mukmin terbaik adalah mukmin yang memberi manfaat kepada org lain...Hadis Sahih..Salam~

    ReplyDelete
  12. That's the problem when you stick with your own kind. Your suppose to see the difference between our culture and theirs, hence grabbing all of the positive attributes and practically use it.

    ReplyDelete
  13. dat is soooo true...sobs sobs...'pengkhianat negara' betul laa.. T___T

    ReplyDelete
  14. bgusla kklo pk cmtu..ingt pe yg korg blnjakn tu duit rkyat yg byr cukai..jd gnala sebaiknya..jgn nnt dh berjaya lpakan bngsa,agama n negara...jgn lpa lak nnt kja kat msia..sedar dri skit

    ReplyDelete
  15. Mantap gila. Kena sebijik sebijik

    ReplyDelete
  16. haha, nice one bro.. dan masalah nie bukan kat jepun je bro, kat russia pon sama.. nak tuduh org lebeyh2 aku pun jenis yang tak full attendance gak.. tapi atleast aku takdelaaa jenis yang toyol2 nie.. hahahha.. aku rasa baik ko publicized kan artikel nie.. biar pedas tue terasa kat smua orang...

    ReplyDelete
  17. Couldnt agree more

    EXCEPT ON A FEW POINTS

    Xsalah bla rmbt. Kaler sah2 salah

    Sponsor pon yg suruh travel..bkn diorg xbg

    1 more idk bout jpa tp moe kena serve 8 taun. Wow dan tu xtermasuk kpli. Zamn ble tah ak nk kawen

    Btw jgnla meniru dlm exam...beruk betul perangai org cmtu haha

    ReplyDelete
  18. wooaaw entry yang cukup menarik...fikir2kanlah :D

    ReplyDelete
  19. aku pelajar tajaan JPA di moscow..jujur..mmg cmtuh la trend hidop dak2 lua negare..iA aku stadi sesungguh mngkin and mmg grad dgn ok usaha aku..tp bab spending tuh mmg terase gak la..aku da byk kali berkate2 macam ni kt kawan2 aku..same jer bab toyol/bab duet (lg2 skrg trend tablets cm ipad) / bab alatan sukan (aku snowboarders gak beb!)..tp ade kwn2 aku balas dgn tnpe segan silu..alaa lepak la..ko igt aku dpt scholar sng2 ke..aku study kot dulu2..susa kot nak dpt SPM mantap dulu..so aku deserve la kesenangan cmni..well thats what they said..i have no comment bro..but 1 thing for sure..they never think people msia yg susa2 nak bayar tax..yg pk..susa hidop kalau buat pnjaman bank mmanjang utk bayar tax kerajaan..dorg x pk cmtuh..yer la..bak kate hang la bro..kt overseas ni ade yg pndai ade yg macam pandai (JPA salah tapis ni aku rase) yg macam pndai ni yg kkdang masalah skit..sbb dorg kkdn x pikir sgt..korg study engineering..x taw la kalau ade medic..kitorg study medic..susa kot..tp still kt russia sng nak pass..susa nak dpt excellent/good..so ramai la yg trget pass without knowledge..maka lahirla doc2 yg x taw mende kt msia dan mmburukan name graduan2 russia..aku bengang ni!..tp nak bwat cmne..kerajaan bg upah utk study..dorg gune upah..tp x study..subhanallah! same2 doakan utk mereka!

    ReplyDelete
  20. Those y study abroad under sholarship tu..xyah rasa bersalah la. Bg aku..thats normal u guys are attempted to all dis things. In fact sume benda y korang buat, travelling..enjoy ngn new gadgets..xperiences..bla2 itu yg mematangkan korang. Itulah pengalaman! =D

    Klo stakat pg blaja, focus then bawak blk ur scroll bek study malaysia je. kat sini pun not bad education level.

    Terpulanglah bg studnt how they spend their money. "kitaorg" xkan tambah duit scholarshp korang, klau da RM5000+/mth tetap RM5000+/mth. Korang nk idup kat sane..pandai2 la. Len la..klo JPA had promised to add up more if u guys joli sakan. Mmg aku sumpah! hha

    Neway, it was just my personally view. Peluang blaja kat lua gunakan lah sebaik2nya. pndai2 la balance..tp y toyol tu ttp salah.:) u blessed!

    ReplyDelete
  21. macam kebetulan...semalam bru hairan dengan kawan2 yang sanggup berlapar as long as dapat bergaya,,
    saya mengaku saya pun travel jugak...but i tried so save as much as i could...sbb bila kat oversea macam2 boleh jadi. u need money in case of emergency
    sebab dari foundation lagi selalu bear in mind duit titik peluh, pembayar cukai rakyat malaysia termasuk duit emak ayah saya nk ponteng kelas pun takut

    tapi saya pun rasa saya bersalah jugak....kadang2 saya spend duit tu untuk bersuka-suka travel, games etc....

    selaku salah seorang penerima scholarship Malaysia, saya minta maaf dengan semua rakyat malaysia.

    ReplyDelete
  22. if u x post pon, we all know the reality especially mereka juga yg bergelar student x kirelah mnggunekan aper jua bentuk duit yg drpd kerajaan. we are TEENAGERS. memang akan ader sifat utk MERASA. cumer control n x tercontrol jer.

    ReplyDelete

What do you say?・どう思いますか?