Wednesday, September 16, 2009

erti KAWAII (comel) <> Japanese WANNABE <> Photo capture technique

Kawaii (可愛い)(かわいい) = comel, cute dll yg sama maksudnya. Istilah dalam Bahasa Jepun ini banyak dipakai di seluruh dunia. Di Malaysia, Thailand, Indonesia, Vietnam (bahagian Asia Tenggara) terutamanya, istilah ini mula menjadi terkenal, mungkin daripada pengaruh anime (kartun keluaran Jepun).Selain anime, drama keluaran Jepun juga ada ditayangkan di TV di Malaysia. Seingat saya di 8TV, jam 3.00 petang, setiap Ahad (Tak pasti masih ditayangkan atau tidak). Akibat pengaruh anime dan drama Jepun ini, ramai perempuan2 di Malaysia yang ingin menjadi cantik, lebih tepat lagi kelihatan comel, seperti artis2 Jepun. Ditambah pula dengan adanya internet, mudah untuk mencari gambar2 artis di Jepun (untuk dibuat "rujukan").

Apa itu wannabe? Istilah ini berasal daripada Bahasa Inggeris (want to be) yang disebut dalam bahasa slanga.Ia adalah istilah yang diguna pakai untuk menunjukkan seseorang yang meniru aksi seseorang yang lain.

Sudah menjadi trend zaman sekarang untuk mem'promote' diri seseorang di laman web. Website seperti facebook, friendster, myspace dll menjadi terkenal dalam sekelip mata saja. Ada yang menggunakannya untuk terus berhubung dengan kawan2 lama. Ada juga yang menggunakkannya untuk mencari kenalan baru, dalam dan luar negara. Ambil facebook sebagai contoh. Untuk dikenali orang yang hendak meng'add' kita, kebiasaannya kita meletakkan gambar yang boleh dikenali orang lain. Untuk menjadi lebih presentable, sudah tentu kita akan meletakkan gambar yang terbaik, the best shot!!

Dari sini lahirlah teknik mengambil gambar wajah yang saya panggil "kawaii wannabe technique". Antara ciri-ciri penting teknik ini:
1. Jari simbol 'peace' di mata2. Mulut yang dimuncungkan sedikit (ala-ala hendak berc**m)3. Shot diambil dari kiri atau kanan muka

4. Lebih baik, shot yang diambil dari atas bersudut 30 darjah atau lebih5. Senyum perlu menampakkan gigi6. Kepala sedikit teleng ke kiri atau kanan ketika shot diambil7. Mata perlu diluaskan sedikit (gaya anime)
8. Jari simbol peace di mulut
9. Simbol peace, jari telunjuk dan jari hantu perlu dijarakkan seboleh mungkin

....maka terhasillah gambar yang dianggap kawaii...

Selamat mencuba dan tunjukkan kepada rakan-rakan anda. Pasti anda akan dipanggil "kawaii nye ko! ".

Kenapa saya menghasilkan posting sebegini? Bukan bertujuan menghentam kaum wanita, apa lagi menghalang seseorang mengekspresikan diri. Cuma meluat dengan aksi mereka yang beria-ia hendak menjadi Japanese wannabe, baik dari segi fesyen dan kelakuan. Nasihat saya, biarlah kita bukan seorang yang photogenic sekalipun, bergayalah secara natural. Lebih nampak cantik dan presentable.


5 comments:

  1. oit.....bilik ak yang sejuk nih terasa panas beb..

    ReplyDelete
  2. err..sori..x faham maksud bilik jd panas..

    ReplyDelete
  3. patot ah gambar tuan blog b_ruk...

    ReplyDelete
  4. the #1 and #4 is the Japanese singer call morning musume.. send them my regard... kekeke..
    Japanese girl chooo kawaii other than Malaysian girl.. some of Japanese girl do plastic surgery, morning musume too.. just be yourself with the face that Allah's give.. Allah didn't look at ur face but at ur heart... sorry for my bad English..
    sensei.. please teach me japanese!!!!

    ReplyDelete

What do you say?・どう思いますか?